Lab tisdag 7 maj

På förmiddagen var det Amanda Nordmark, Björn Perborg, Tobis Karlehag och Niklas Rydén. På eftermiddagen tillkom Sara Alexandersson, Nilla Björkman och Anna Emilsson med sin 8 månaders son Frank.

Amanda, Björn och Niklas arbetar ofta med text, och text kom att bli dagens tema.
Under förmiddagen arbetade vi med att pröva olika sätt att improvisera text. I cirkel, långsam puls, någon säger ett ord, personen bredvid nästa, och så bygger man tillsammans en mening ända tills någon säger ”punkt”. Eller någon kommer av sig. Vi gjorde tematiska sådana improvisationer som bland annat resulterade i följande två texter:

Midsommar
Vänner och släktingar samlas äntligen här hos mig. Men ingen stång hade vi. Så därför plockade alla var sin blomma. Nu är stången uppe i taket, där vi tycker att den ska vara. Det är alltid så härligt med maten som består av massa olika sillar och katter och hundar och getter och kossor med mycket majonnäs. 

Ambiens
När jag känner mig lite konstig av olika ljud blir jag som en lam synt. Då följer jag de lugna tonerna från synten och blir alldeles alldeles lugn och skön. Då vill jag bara ligga och gosa med…

Sen arbetade vi två och två med att tillsammans skapa spontan dialog med det andra paret. Alltså hitta på och samtidigt följa varandra. Sen gjorde vi samma med sång. Två par improviserar sjungen text på temat ”övergiven”, och gör det som om det är två personer som pratar. Varje par är alltså en karaktär. Sen avslutade vi förmiddagen med att placera ett tangentbord på scengolvet och projicera upp textredigeraren på stor skärm. Sen turades vi fyra om att skriva några meningar var i ett improviserat drama som finns längst ner i denna post. Förmiddagen hade Tobias också lite syntskola.

På eftermiddagen prövade vi olika sätt att läsa och sjunga dessa texter, ibland samplade vi in små stycken och processade dem digitalt. Sen avslutade vi med en lång improvisation. Där fanns ett space för rörelse och aktion. Ett tomt projicerat textark, och en musikstation. Med start i rörelse, och ibland musik, växte under improvisationen en text fram och så småningom adderades textläsning och på slutet sjöng vi hela texten till elektroniskt komp. Inspirerande!

Se film här:


Den första texten som skrevs av gruppen:

Jag trodde inte
vi var på denna
Jorden, men nu vet jag mer 

Jag vet till exempel
Inte om det överhuvud taget är sant

Har det varit osant från början? Eller när började det?

Kan vi alls veta det?
Kan vi alls?

Jag tror min syster kan
Hon som bor i Frankrike?
Ja.

I Frankrike vet de mycket.
Det är för att de läser mycket Sartre.
Vem har du hört de av?
På TV.
Men det var där det hände. I Frankrike. Eller?

Existentialismen, och Sartre, kanske är förklaringen. Till att fransmännen faktiskt gör något. Går ut o visar vad de tycker?
Går ut och visar vilka de är.

Vågar du visa vem du är?
Självklart inte.

Jag köpte ett par nya skor som jag vågade visa. Men sen ångrade jag mig. Jag smutsade ner de i sandlådan så att de inte skulle se nya ut.

Det är det här med att sticka ut… Att… Jag vet inte…
Det är det här med att sticka ut ögonen på folk som inte har gjort någonting.

Ibland använder de stora nålar. Ibland skruvmejslar.

23456789sdfrtgyuio

Så känns det.

Nu skall vi sjunga en sång. Den går så här:

Blodet flyter sakta ifrån,
Santa Lucia
Nålar målar allting i rött
Sticker Santa Lucia så sött

Det var en fin sång!
Jag bryr mig inte om vad folk säger - jag gillar traditioner.
Du menar om vi flyger till Thailand varje jul så skall vi fortsätta med det?

Ja. Jag skulle helst bo på et flygplan. Om det gick. 
Det är väldigt tryggt, Man är som i en bomullsboll inuti allt buller. Man är som i himmelen. Och man får se på film om resan är lång, och någon kommer förbi med en vagn och serverar maten direkt till ens plats. Man behöver inte ens lägga upp den! Eller gå på toa. Det är som i himmelen.
Tills en Bebis sitter bakom en och börjar skrika.

När det inte längre går att bo på jorden kanske alla kan vara i olika flygplan? Och så kan man kanske ha alla bebisar i speciella plan?

Baby flight
Baby freight
Baby night 

Baby might
Baby fight
Baby site!