AtalanteLAB 6 maj

Det var första passet. Niklas presenterade en grundstruktur med 30 min samtal och planering, femton minuters improvisation och sedan arbete kring den tematik som planerats under samtalet.

På förmiddagen deltog Tanja Andersson, Sara Axelsson, Linda Wardal, Laura Voutilainen, Eva Svaneblom, Per Ottosson och Niklas Rydén. På eftermiddagen tillkom Britta Kangas, Tobias Karlehag  och Mari Vittradotter.
Dagen kom att präglas av igångsättandet, planering, mötet med Per Ottosson och tre improvisationer, varav en på Destination Atalante på kvällen.
Per Ottosson är ny i kretsen och arbetar med visuell programmering.

Först var det ett inledande möte där vi delade idéer och tittade igenom veckan. På initiativ från Linda har vi lagt till ett extra kvällspass kl 22-24 på torsdag. För att ses i ett annorlunda stämningsläge än det på dagen, och för att kvällsmänniskor skall få vara med när kreativiteten är på topp. Tanja och Eva berättade om ett bokprojekt de påbörjat där de skall publicera olika scores för rörelse. Vill testa några under labbet. Mari och Britta vill fokusera på arbete nära golvet. Sara vill pröva en koreografi med alla och Eva vill så småningom göra en synkron koreografi till poplåt.

Efter inledande möte gjorde vi en inledningsimpro där all i cirkeln fick önska något av gruppen. Vi skall ligga på varandra i en hög, alla skall bidra med en work-out övning, vi skall var en kör. Det blev fin samling och avslappnad start.

Sen fokuserade vi på Pers metod för rörelsetracking med hjälp av en Kinect-kamera. Per kopplade in sin dator, vi hade en stor videoskärm med projektion av Pers rörliga bilder och trackingkameran framför vilken dansarnas rörelser påverkar bilden. I ett exempel blev dansarnas händer som vita rökslingor i bilden. En spännande teknik, där trackingen fungerar bra om man är nära kameran och de värden som kommer ur tracking kan kopplas till abstrakt datorgenererad grafik, men kan också påverka foton, filmer, ljus, ljud. Spännande.



På eftermiddagen gjorde vi sedan en improvisation där vi använde delar av ett score som Tanja presenterat på förmiddagen. I det skulle vi förhålla oss till tre ord, Pull, Push och släppa taget. Vi startade längst bak på scenen, gick sakta var för sig och gjorde enskilda aktioner och halvvägs fram mot publiken började vi sen interagera. Väl framme blev gruppen en kör som kompade de som började samtidigt gick in i Pers interaktiva video. Det blev en ovanligt fysisk improvisation när vi började tillämpa Push och Pull på varandra som gick över i mer visuell poesi. På Destination berättade också Per för publiken om sitt arbete.