Onsdagen 29 januari

Så har ännu en dag gått på det fina labbet. På förmiddagen var det Sebastian R Bartilsson, Anna Emilsson, Mari Vittradotter, Björn Perborg, Linnea Jardemark och Niklas Rydén. Efter ett inledande samtal så gjord
Efter ett inledande samtal så gjorde Sebastian en väldigt fin Qui Gong uppvärmning i cirkel. Händer i energicentrum framför nedre magen, andas in armar uppåt/nedåt, andas ut händer samlas, andas in andra armen uppåt, andas ut, samla igen. Först stillastående och samlat, sen ut i rummet, och så tillbaks igen. Och hela tiden andningen med. Fint.
Sen visade Sebastian en tredelad film en vän arbetar med och som Sebastian skall dansa i. Först bilder på universum, nebolusor, sen bilder på bomber, atomexplosioner, och drönarbilder från Syrien, och till sist en del om lust med bilder på djur som parar sig omväxlande med närbilder på en man och en kvinna som har sex.
Vi talade om att bilder som har en pornografisk karaktär kan vara problematiska, speciellt som de kopplades till det ganska våldsamma sex djuren såg ut att ha. Samtidigt måste det ju gå att tala om lust, vilket Sebastian vill, och använda bilder av sex. Bra samtal. Vi talade också om att drönarbilderna från Syrien bröt av för de var så verkliga, autentiska och obehagliga, medan svartvita bilder av atomexplosioner mer gick in i filmens ton.
Sen prövade vi att Anna och Mari dansade i projektionen. Det var vackert, men visade att det kan vara känsligt med rörelse i så starka bilder.
Förmiddagen avslutades med en ny improvisation i det röda rummet med Linneas objekt. Idag hade de utökats med två lakan med målningar på. Anna, Mari, Sebastian gjorde aktioner, Niklas spelade.

På eftermiddagen var det Micele Collins, Britta Kangas, Linda Wardal, Mari och Niklas.
Det blev en eftermiddag med rösten i centrum. Men vi inledde först med att Michele gjorde Qui Gong med de olika djuren. Hjort, björn, apa, trana.
Sen samlades vi kring en text av Gertrude Stein från barnboken ”The world is round.” Vi läste den på många sätt. Vanligt, en och en. I synkron kör. I kör som startar synkront men glider i sär i kanon, men sen samlas ihop igen. Vi sjöng hela texten i gemensam melodi. Vi gjorde en version där Niklas dirigerade ensemblen i en omväxlande läsning, och vi gjorde en lång läsning med fri rörelse i rummet i hop med texten som material för röstimprovisationer.
Inspirerade av svenska tonsättaren Folke Rabe startade vi också The Gertrude Stein Choir som sjunger ljudkonst-musik. Vi bestämde sex kontrastrika ljud värdar: Skrik, gråt, låtsas-prat, skrochande o-o, ett långt ssssss-k, och texter från barnboken. Sen dirigerade Niklas kören som skapade omväxlande och underhållande ljudkonst.

Efter onsdagen har vi haft sex intensiva workshops med olika deltagare och det har varit mycket positivt. Formen fungerar verkligen. Bra med dokumentationen här på bloggen. Unde morgondagen, torsdag, kommer några att vara på scenen och jobba själva, men inga nya gemensamma workshops. Sen på fredag blir det öppen redovisning på kvällen som förbereds under eftermiddagen.

7. In projections



8. Red, room, objct.



9. Gertrude Stein*2



10. The Gertrude Stein Choir